Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze produktů, služeb, společností a e-shopů

Co je to recenze? Je to rozšířený publicistický, nejčastěji písemný útvar, který má za úkol informovat čtenáře. Je to vlastně takový popis, posudek či hodnocení určitého objektu - ať konkrétního či abstraktního. Dříve se termín recenze často užíval ve spojitosti s literárním dílem (knihou), s divadelní hrou, s koncertem, výstavou, s českými i zahraničními novinkami interpretů vydávaných na CD, s filmy.

Reference: recenze konkrétních výrobků:
Batoh HP H5M90AA - škola v paži, byznys v kapse!
Bosch MUM 4880 - variabilita a spolehlivost téměř boschská

Cílem recenze je snaha objektivně informovat zainteresované čtenáře o výše uvedených novinkách a skutečnostech, podělit se s nimi o získané zkušenosti a prezentovat vlastní názor. Poslední dobou se chápání tohoto termínu rozšířilo i na podávání informací o novém produktu nebo službě. Jedná se o tzv. uživatelské recenze, kdy kritiku výrobku nebo služby provádí nikoliv odborník na slovo vzatý, nýbrž uživatel - laik, kteří získali jakoukoliv zkušenost s nabízeným produktem (službou). To ovšem neznamená, že tyto recenze nemůžou potenciálním zákazníkům pomoci při rozhodovaní, zda konkrétní výrobek či službu zakoupit. Uživatelské recenze mohou obsahovat víc praktických informací než ty ryze odborné. Poslední dobou jsou uživatelské recenze dokonce populárnější a na internetu vyhledávanější než odborné recenze.

Recenze by měl jejich autor psát srozumitelně a čtivě, a tak, aby čtenáři přinesla užitek. Recenze by také měla obsahovat závěr se shrnutím, vyjadřujícím vlastní postoje recenzenta.

JAK PÍŠU RECENZE?

Reference: recenze e-shopů s módou:
ZOOT není EXZOT
ANSWEAR - jednoznačná odpověď na otázku, kde najít kvalitní e-shop s módou

Psaní recenzí na nejrůznější produkty a služby vždy předchází z mé strany pečlivá příprava. Nestačí pouze nastudovat příslušný web, který službu nebo výrobky nabízí. Ideální je příslušné věci samozřejmě vyzkoušet a tvrzení výrobců či poskytovatelů ověřit, ne vždy je to však možné. V takových případech pečlivě procházím veškeré dostupné prameny, které hodnocení jakkoliv zachycují. Pokud je to možné, přidávám i konkrétní čísla recenzovaných společností - např. počet poboček, počty zaměstnanců, obrat atd. V případě, kdy hodnocený objekt získal významná ocenění na domácí či mezinárodní scéně, přidávám do recenze i tyto užitečné informace.

Aby recenze nebyla jen přehlídkou suchých a prostých faktů, čísel a grafů, snažím se recenze trochu odlehčit a oživit - vtípky, konotacemi, dvojsmysly.
A co je pro mne při psaní to nejdůležitější? Že hlavní slovo u mě
vždy mají zákazníci. Samozřejmě ti mí - tedy v tomto případě vy;)